onsdag den 21. marts 2012

Interview med Keld Mikkelsen

Keld Mikkelsen & Jeg!!!
Hej Kære Læsere! Undskyld undskyld undskyld! Jeg ved det godt! Jeg har ikke blogget i 100 år! Det er for dårligt. men kender I det, at den ene dag virkelig bare tager den anden? Jeg har så travlt for tiden - med en masse dejlige aftaler, som jeg nyder! Men de tager jo min tid uanset ;) Og så er der også lige den skole der, som gerne skal passes. 

Any ways, jeg har stadig lidt hængepartier fra fashionweek. Så i dag får I mit interview med Keld Mikkelsen, som jeg længe har lovet jer. Enjoy... 

Keld Mikkelsen grundlade Add Day i 1997, som står bag DAY Birger et Mikkelsen. DAY har ca. 160 ansatte og en omsætning på 250 mio. kr. årligt.
...Og som sådan en lille indskudt sætning vil jeg godt lige sige: Han er altså ret charmerende!!! 

Interview 2. Februar 2012 (CPH Fashionweek):

Jeg sidder her med Keld Mikkelsen fra DAY. Du er stifer og ejer?
- Ja, jeg er stifer og ejer.

Er du ene ejer?
- Ja og nej.

Hvad gjorde at du tæntke 'det her skal jeg bare lave'? (DAY)
- Nu er vi jo et gammelt foretagende, som du også kan se på mig, jeg er jo ikke fra i går. Så da vi startede selskabet i sin tid, som var i 1997, der var det vigtigt for os at ligesom kigge ind i os selv og kigge i vores klædeskab og så finde ud af hvad der manglede. Og det lyder meget traditionelt, men dengang var det faktisk sådan, at man meget kiggede på markedet, og så leverede man det til markedet, som der solgte godt i forvejen. Og det havde jeg gjort i en del år i forvejen og var blevet en lille smule træt af det. Så vi lavede DAY Birger et Mikkelsen og lancerede det i 1998. Og nu er det jo en succes i dag - det var det faktisk også ret hurtigt, men jeg kan huske den første gang vi gjorde det, da kiggede folk på det og forstod det overhovedet ikke. Det var den bohemiske bølge, som ikke var startet endnu, den blev så velkendt senere. Det var nyt og det var spændende - så dit spørgsmål gik på; hvorfor - jeg tror mere det var; hvorfor ikke? Jeg havde lavet en vis part, væsentligst været i tekstilbranchen, siden jeg var 18 år, og fandt ud af, at hvis jeg skulle til at lave noget andet, så skulle det være nu! Jeg har været omkring 30 dengang ik'? Så der skulle ske noget andet og det blev så, ja (DAY)... 

Har det været nemt nok at holde den røde tråd?
- Det har været sindsygt svært! Og det er svært fordi, når man kommer med noget som er markant, så elsker folk det fra starten af, men man vil gerne hele tiden fornyes - og hvis vi skal være et brand der er troværdigt og være et livsstilsbrand, som er det vi er. Vi har jo 2nd Day inde ved siden af, som er vores yngre linje. Og vi har DAY Home, som er interiør. Hvis man skal være troværdig så er du nødt til at yde dig selv til en vis grænse, og det har været et problem og det er svært. Jeg synes vi har stået meget godt fast. Det her, der hvor vi sidder lige nu, det er selvfølgelig vores nyeste kollektion, som kommer til vinter, og der har vi fået en ny kreativ direktør som hedder Peter Ingwersen og vi har fået en ny hoveddesigner som hedder Rikke Ruhwald - og de to markante personligheder, inden for design i Danmark, som selvfølgelig sætter deres præg på hvordan vi ser ud lige nu - og jeg synes at vi er gået fra at være sensuelle til at være mere sexet. Og det er så den udvikling og den ramme vi ligger inden for, så vi synes faktisk der er sket ret meget ved den her sæson.

Hvordan tror du jeres forbrugere/kunder vil tage imod det? Har du fået noget respons på det allerede?
- Når vi sidder her i København, så har vi jo allerede været på tre modemesser. Vi har været i Berlin, vi har været i Paris og vi har også været i Amsterdam. Vi har haft et fashion show uden for Danmark også. Så vi ved allerede at den (kollektionen) er blevet yderst velmodtaget og at de mennesker som kender os godt, har været glade for forandringen og dem som vi kun synes at vi har stået lidt i det samme i et stykke tid, de vil godt lige se om de kan lide det nye marked - og det er fair nok! Så får vi mange nye mål, altså for eksempel siger nogen "wauw - nå, det her! det forstår vi bedre end det gamle!" ik'? og det har jo ikke noget at gøre med om det gamle var dårligt  eller  om det her det er fantastisk. Det er jo bare en intelligent innovation eller renovation kan vi kalde det.

I er jo et af Danmarks største mærker, hvor store er I i udlandet?
- Vi kom på det engelske marked, da der var plads på det engelske marked - og det er faktisk meget sjældent! Det engelske marked er bygget op af retail organisationer, og vi kommer så som en wholesale organisation på de tidspunkt og skal have det her til at virke. Men det blev altså love at first sight. Så man kan sige vores omsætning i dag, der er faktisk kun 20 % af den som er dansk.


-
Jeg beklager den lidt dårlige lyd til sidst. Den venlige Keld Mikkelsen takkede fordi vi kom og ønskede os en god modeuge.. Og vi takker bestemt også for hans tid!

Du kan besøge DAY Birger et Mikkelsen på deres hjemmeside day.dk

Keld Mikkelsen og Kronprinsesse Mary (billedet fundet her)
Keld Mikkelsen (Billedet er snuppet her)
Keld Mikkelsen i Elle (Billedet er fundet her)
Keld Mikkelsen (billedet er herfra)


Hav en dejlig dag søde læsere, og nyd solskinnet! XOXO!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar