lørdag den 14. april 2012

Interview med Smukke Ida Nielsen

Ida & Jeg :)
Hej søde læsere! og rigtig glædelig weekend. Jeg håber I nyder den. So far har jeg tilbragt min fredag på sofaen, efter en lidt hård (men god!) bytur torsdag... Lørdag har jeg indtil videre brugt på arbejdet, i Posh Shoes i Ryesgade, sammen med mine smukke kollegaer Charlotte & Janie! Så kan det jo ikke andet, end gå godt ;)! Nu er jeg i gang med at ordne vasketøj og gøre mit kære hjem rent, inden jeg får besøg af 3 dejlige damer i aften. 

I dag skal det ikke handle så meget om mig, men derimod om smukke model Ida Nielsen. Ida og jeg gik i folkeskole sammen i Hjørring. I modeugen i Februar var jeg så heldig at få lov at snuppe lidt af den yndige models tid, til et kort interview om CPH Fashion Week og hendes liv som model. 

Ida er model på 7. år! Hun blev opdaget som 14-årig, færdiggjorde folkeskolen og gymnasiet - og arbejder nu som fuldtidsmodel på 3. år! Ida er hos modelbureauet 2pm.

Jeg beklager VIRKELIG at det først er kommet ind nu, jeg har bare alt for meget om ørerne - og det er for dårligt! jeg ved det godt - I burde boykotte min blog på stedet! ...men det håber jeg nu ikke I gør... Her får I interviewet med søde Ida (på video og på skrift) + nogle af hendes flotte modelbilleder! Enjoy!

Interview 2. Februar 2012 (CPH Fashionweek - lige inden Baum und Pferdgarten showet):


 
Jeg sidder her backstage i City Hall og venter på, at Baum und Pferdgarten skal starte og i den forbindelse, sidder jeg og snakker med Ida Nielsen, som er model og skal gå showet her om en lille times tid.
Ida, hvor lang tid har du været model?
- Jamen jeg har været model i snart syv år. Kun tre års fuldtidsmodel. Jeg blev opdaget, da jeg var 14 år af Søren Hedegaard. Så skulle jeg selvfølgelig lige gøre folkeskolen og gymnasiet færdigt. Så de sidste tre år har jeg bare arbejdet og givet den fuld gas.

Hvad har så været det fedeste?
- Altså jeg har jo lavet rigtig meget. Så det er lidt svært at sige præcist noget, der har været det fedeste. Men jeg har, i og med jeg arbejder som model, så rejser jeg rigtig meget. Så jeg kan sige at det fedeste ved det her er hele den oplevelse man får. Man kan sige jeg kan komme til New York, jeg kan komme til Paris, Milano og så videre. Det er nok sådan mere bare helheden af alle de goder der er, ved det job som jeg har.

Nu er du jo fra Hjørring i Nordjylland. Er det en stor omvæltning at flytte til København og være model på fuldtid?
- Ja, altså på mange måder. Jeg flyttede til Frederiksberg for tre år siden. Det er selvfølgelig en stor omvæltning. For det første skal jeg klare mig selv. Nu har jeg jo nogle rigtig dejlige forældre og dejlige søskende som støtter mig op, men det er selvfølgelig noget andet, når man lige pludselig bor seks timer væk. Men jo, helt sikkert, man bliver meget moden, meget åben og lærer at arbejde sammen med mange forskellige typer. Jeg har jo haft jobs, hvor jeg måske ikke forstår, hvad de siger - og det gør lige pludselig meget ikke? Man arbejder med japanske kunder som kun kan tegnesprog og sige "thank you" og "Sorry" ikke? Så jo, man bliver meget moden!

Hvor travlt har du? Hvor meget tid har du til at se familie og venner?
- Som jeg sagde tidligere, da jeg mødte Lise; det er via Facebook, at jeg holder kontakt med venner og familie - og selvfølgelig også Skype og så videre. Så har jeg også en kæreste, som der selvfølgelig også skal være tid til - men det gælder om at prioritere og jeg prioriterer selvfølgelig familien og min kæreste højt, men igen; jeg er tit ude og rejse og så er det måske en måned, måske to måneder jeg er væk. Så det er bare med at nyde det, når man endelig er hjemme.

Hvad er dine fremtidsplaner?
- Som det ser ud nu, så tager jeg det her år færdig som fuldtidsmodel, og så vil jeg til at starte på et studie. Jeg ved fra erfaringer, fra andre piger som jeg snakker med, at det er meget rart at have et studie ved siden af. Så det er sådan lidt min plan, men jeg vil selvfølgelig ikke stoppe modelkarrieren overhovedet! Jeg kan jo stadig få jobs, hvor jeg flyver ud og hjem samme dag. Så det er lidt min plan, men nu må vi se, der kan jo ske så meget. 

Ved du hvad du vil starte på så?
- Ja, det bliver noget sprogligt. Det har nok også noget at gøre med den branche, som jeg er i nu. Det er meget godt at kunne en masse sprog, og så tror jeg bare, at jeg er blevet bidt af nogle forskellige sprog. Så det bliver noget litteraturvidenskab eller noget lingvistik.

Dengang du blev opdaget var du jo meget ung, havde du selv på det tidspunkt nogensinde tænkt, at du skulle være model?
- Overhovedet ikke! Det er faktisk lidt sjovt. Jeg spillede fodbold på højt niveau og jeg spillede Cornett, som er sådan en lille trompet, i et brassband. Og så bliver jeg så opdaget - og jeg havde jo aldrig nogensinde, altså MIG! Skulle være pæn pige med makeup og neglelak. Altså jeg var virkelig lidt en "tomboy", dengang jeg var yngre. Så det er lidt sjovt! Jeg kæmper da også lidt stadigvæk med at skulle finde min feminine side og gå op i mode og sådan nogle ting. Men det er kun godt tror jeg, at blive udviklet på den måde.

Hvad så her i modeugen? Har du travlt? Er du stresset?
- Jeg har ikke lige så travlt, som jeg havde for to til tre år siden. Man kan sige, at modeugen er stærkt præget af finanskrisen. Det er ikke kun her i København, det er i hele verden. Og i og med at jeg er fuldtidsmodel, så har jeg en vis rate, jeg skal have penge, for de shows jeg går. I år har jeg fået fire shows, og det er jeg faktisk meget glad for. Det er gode shows. I går gik jeg Rützou, ude i Den Grå Hal på Christiania. Så laver jeg Baum und Pferdgarten i dag, og så går jeg Bruuns Bazar bagefter og så i morgen har jeg Gestuz. Så det er meget stille og roligt - og det er faktisk også rart, for så kan jeg være med til festerne og måske se min kæreste gå et show og nyde stemningen lidt mere. Det er jo tit, hvor man bare har så travlt og man bare skynder sig videre til næste show - man bliver revet i håret og skal have nyt makeup, så man når ikke rigtig at nyde stemningen, så det passer mig egentlig meget godt.

Hvor meget præget det jer som modeller at der er finanskrise?
- Det præger os en hel del. Ikke lige så meget som andre erhverv kan man sige. Vi skal jo have vores løn, og folk bliver jo ved med at købe tøj og gå op i mode, selv om man har mindre penge end man havde før. Men sådan noget som at gå i dyrt tøj og lækker tøj, det signalerer stadig at du har overskud og klarer dig godt finansmæssigt. Så selvfølgelig præger det mig, jeg bliver nødt til at gå ned på et andet niveau lønmæssigt, også i udlandet, fordi der er piger som gerne vil gå de her shows gratis. Men jeg kan stadigvæk, heldigvis, få det til at løbe rundt.

Hvad med festerne, hvad er det for nogle fester du skal til i modeugen? Er det nogle fede fester?
- Jeg har ikke rigtig planlagt noget endnu. Der var Vibskov fest i går, så vidt jeg ved. Så er der nogle fester på Simon's ved jeg, det er sådan meget hyped lige for tiden, det der de fleste modeller kommer.

Der er Marc by Marc Jacobs fest i aften
- Ja, det er nok rigtigt. Og i morgen holder Unique og Scoop et eller andet sammen. Så det ved jeg ikke, jeg plejer bare at følge lidt med strømmen, jeg har ikke planlagt noget endnu.

Får man mange gode veninder og gode kollegaer i modelbranchen?
- Ja. Jeg har få gode veninder som hænger ved. Det er jo svært i og med jeg rejser så meget. Man møder måske en rigtig sød pige, som man bor sammen med en måned i Paris og så siger man "Hej det var hyggeligt at møde dig" men man ses måske ikke igen - og så holder man kontakten på Facebook, men det løber jo lidt ud i sandet, fordi man ser dem måske ikke igen. Men jeg har da en fem til ti modeller, som jeg hænger ud med, når jeg er hjemme og sådan noget, så det er meget rart.

Siden 2007 har der netop i modeugerne været meget fokus på at modellerne de ikke er for tynde. Er det noget du har mærket noget til?
- Nej. Jeg synes fokusen ligger forkert et eller andet sted. Selvfølgelig er der tynde piger - men mange af de tynde piger jeg kender, de er altså bare 13 - 14 år og de har bare et sindsygt højt stofskifte. De er jo ikke udviklede endnu og de er jo ikke begyndt at udvikle sig som damer. Og der er jo altid mad, når man er til modeshows. Jeg ser piger spise. Det er meget meget sjældent, at jeg møder en pige som er syg og som har anoreksi. Jeg synes den danske modeuge gør rigtig meget. I dag f.eks. har der været leveret mad fra SMAG, som er sådan noget med rugbrudssandwich. Så der er jo lækre alternativer, fordi jeg tror det som er problemet nogle gange er, at så serverer de bare pizza, du ved den slags som piger ikke ligefrem tænker "Wee, det skal jeg have, inden jeg skal ind og have en ålestram kjole på". Så jeg synes ikke problemet er så stort, som det nu bliver gjort til. Jeg tror det er alder vi skal kigge på, i forhold til sådan noget.

Nu var du jo også model i 2007, kan du mærke en forskel fra 2007 og så i forhold til nu?
- Altså, jeg tænkte nok ikke så meget på det, på det tidspunkt, men nej; det synes jeg ikke rigtig. Det er kun det der med, at det er blevet mere økologisk, og der er flere salat-ting backstage, men ellers synes jeg altid der har været med og drikke, det har aldrig været et problem.

Hvor meget tænker du selv over det (vægten)?
- I og med at jeg arbejder som model fuldtids, så tænker jeg da på mad, og jeg tænker på motion hele tiden - det kan man ikke undgå. Men jeg tror, at det bare er vigtigt, at man har et realistisk forhold til sin egen krop. Jeg er ikke helt høj nok, i forhold til de fleste modeller, så mine mål og mine krav er faktisk meget strammere end de fleste andre. Men jeg ved også bare, at jeg kan jo aldrig blive to meter, så jeg må jo bare tage den derfra og så se på min krop og se, hvordan ser jeg flotteste ud. Jeg dyrker da motion og jeg tænker meget over hvad jeg spiser, men der skal også være plads til et glas rødvin og der skal også være plads til et stykke chokolade - man bliver nødt til at nyde livet!

Og du nyder det så længe du kan?
- Det gør jeg! Livet er herligt lige nu.

Elsker det her billede! Så smuk!
Jeg elsker det her hår til dig Ida!
Billederne er dels snuppet fra Idas facebookprofil og hendes modelbureaus hjemmeside www.2pm.dk

Jeg takker Ida mange gange, fordi hun stillede op til Interview :) 

GOD WEEKEND! XOXO

Ingen kommentarer:

Send en kommentar