fredag den 30. september 2011

2 sure tudser i toget - ØV!

10 sek. tog det, at gå fra at være i rigtig godt humør, til at blive lille My!
Hej mine søde læsere.
Pyh, godt man har en blog, til at lukke sine frustrationer ud på. 

Endnu engang befinder jeg mig i DSB's toge og er på vej mod det nordjydske. Jeg skal besøge min vidunderlige veninde Helene og jeg glæder mig faktisk rigtig meget! Derfor har jeg hele dagen været i godt humør, jeg går nemlig en dejlig weekend i møde :) Derudover vil jeg godt understrege, at jeg synes jeg har en positiv tilgang til livet og andre mennesker. Jeg tager de fleste ting med et smil og kan grine af det meste. Jeg  VED jeg er godt opdraget og høflig. Derfor ærger det mig virkelig, når jeg bliver mødt med det komplet modsatte. Så undskyld mit sprog i det følgende, men jeg er bare så pisse irriteret! 
Jeg sidder ved vinduet i toget overfor en herre som er venlig og smilende, han er vel en god håndfuld år ældre end jeg, men ikke gammel. Det lå op til at blive en rigtig god togtur... de første 5 minutter - indtil to gamle tudser (og jeg skriver tudser fordi alle mennesker ældes virkelig ikke med ynde!) kom og satte sig ved siden af os. Damerne her er vel 70+ og tror naturligvis de kan tillade sig lidt af hvert, for de er jo ældre end os andre. Jeg havde sat min taske ved sædet ved siden af mig, for jeg skal bruge flere ting heri i løbet af turen - og så længe der er flere ledige sæder, kan det vel ikke genere nogen? Tudserne kommer så hen, og den ene sætter sig ved siden af herren overfor mig, derefter stirrer de bare på min taske. Jeg har set det, men jeg har på det sidste virkelig fået en aversion mod folk der ikke kan åbne munden - derfor siger ikke noget, jeg tænker bare "Yes, please do stair all you want, its not gonna move by itself". Endelig siger den ene "Sidder der nogen her?" - "Nej det gør der ikke" siger jeg med et smil "nu skal jeg lige flytte min taske". Jeg smider min taske ned under mine fødder og tudse 2 sætter sig. Der går ikke længe før den er gal "Du skal lige flytte din taske, ellers må du finde dig en anden plads" ØH HVAD? var det ikke mig der sad her først? Og hvad fanden har jeg gjort hende? Jeg rykker min taske tættere på mig selv, og ærger mig, for det kan jo genere den flinke herre overfor mig. Tudse 2 vender sig herefter til Tudse 1 og siger "ja, hun må jo bare flytte sin taske, ellers kan hun flytte sig" - og så kan jeg altså ikke holde mig, så jeg vender mig mod Tudse 2 og siger "Undskyld, men nu var det jo altså mig der sad her først, og du skulle nu altså gerne kunne være her" - "Ja nu kan jeg" siger den hæslige dame så (Tudse 2)! herefter vender hun sig mod Tudse 1 og siger "Jeg sad her først, må jeg være fri, det er typisk sådan nogle unge mennesker, sådan en model sad jeg også over for i toget sidst jeg var med, hun bredte 7 bøger ud over hele bordet, hvad mener du hva'?! Det er også sådan en model der bor i under os, hvad bilder de sig ind..." osv. osv. og så kører den bare, om hvor uforskammede, uhøflige og jeg ved ikke hvad, som unge mennesker er. Vel og mærket mens jeg sidder lige ved siden af dem, jeg sidder godt nok med høretelefoner i ørene, men tro mig, de gamle tudser er ikke diskrete, så de kan sagtens overdøve min musik i ørene. 
 Er det kun mig, der virkelig føler mig SÅ provokeret af gamle mennesker der tror de er så meget bedre end unge mennesker? Og hvad belæg er det præcis de har for det? At de har levet længere? Ja og so what!? Bare fordi du er en dinosauer og er du altså ikke et bedre menneske? Og deres udsagn om, at unge mennesker er uhøflige og uforskammede - hvad fanden er de her gamle tudser så? og hvad er det præcis der giver dem ret til, at behandle andre menensker på denne måde? Fandeme ikke om jeg vil finde mig i det, hverken fra unge eller gamle! Jeg behandler andre mennesker med respekt og møder dem med venlighed, uanset alder - hvorfor fanden skal jeg respektere alderdommen, hvis de ikke respekterer mig!? Og hvad er det da egentlig for en latterlig tilgang fra de ældre til de unge? "Vi har  bygget det samfund I lever i" har jeg før hørt ældre mennesker sige - Ja tak, vi har en offentlig gæld på over 380 milliarder kroner, what a legacy? Helt personligt, er jeg meget træt af lige nu, at de 48 % som jeg betaler i skat, bl.a. går til at betaler folkepension til 2 tudser, som damerne ved siden af mig i dag. 

Inden jeg afslutter, vil jeg sige, at jeg har to meget dejlige bedstemødre, som bestemt er eksemplariske ældre damer, nu er de jo nok heller ikke helt så gamle som de to oldtidsfund, der har siddet ved siden af mig i dag, men alligevel... Jeg elsker både min mormor og farmor af mange grunde, men én af dem er, at de respekterer mig og mine synspunkter, og anser mig for en ligemand, uanset min alder. De lytter og de fortæller - og jeg føler, at jeg får rigtig meget ud af, at høre deres synspunkter, ligesom de får meget ud af at høre mine. Ærgeligt, at det ikke er alle mennesker, der har det på samme måde. 

Afslutningsvis vil jeg sige, at jeg synes helt sikkert man skal respektere alderdommen, ingen tvivl om det - jeg synes bare ikke, at der er noget i vejen med, at forvente at få lidt respekt igen.   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar